jogging
Kategorie:

Jak przygotować się do zawodów biegowych?

Osoby przygotowujące się do pierwszych w swojej karierze zawodów biegowych, nie ukrywają zdenerwowania. Z reguły nie są wcale pewne, czy ich trening przed tak ważnym wydarzeniem jest prawidłowy. Warto dowiedzieć się więc więcej na temat czekającego na nie wyzwania.

Sztuka odpoczynku i regeneracji

Osoby szukające odpowiedzi na pytanie o to, jak przygotować się do zawodów biegowych, mogą być zaskoczone. Zwykle oczekują porad odnoszących się do prowadzonego przed zawodami cyklu treningowego. Tymczasem eksperci kładą szczególnie duży nacisk na wypoczynek i regenerację. Intensywny trening tuż przed imprezą nie przynosi spodziewanych rezultatów. Nie tylko nie wzmacnia, ale wpływa niekorzystnie na wynik. Jest niewskazany zwłaszcza wtedy, gdy biegaczowi przed zawodami towarzyszy stres. Ten, wraz ze zmęczeniem fizycznym, może przekreślić tygodnie przygotowań.

Przed samymi zawodami warto więc stosować się do zasady, zgodnie z którą im szybciej pójdzie się spać, tym lepiej. Warto też pomyśleć o kilku dniach bez biegania tuż przed kluczowym startem. Szansa, że straci się formę, jest minimalna. Odpoczynek sprawi zaś, że mięśnie nóg odetchną i będą w stanie lepiej się zregenerować. Przyda im się to, bo na zawodach ich uczestnicy chcą zwykle dawać z siebie sto procent możliwości.

Klucz do sukcesu – dobre buty

Inna mniej oczywista rada udzielana osobom zastanawiającym się nad tym, jak się przygotować do zawodów biegowych, dotyczy butów. Przed pierwszymi ważnymi zawodami w swojej karierze biegacze często inwestują w nowe obuwie. Niejednokrotnie wydają w tym celu spore pieniądze, stawiając na buty posiadające szereg nowoczesnych udogodnień. Niestety, pomysł sprawiający wrażenie znakomitego, w praktyce często okazuje się nietrafiony. Biegacze z większym stażem lubią więc powtarzać, że na zawodach stare buty sprawdzą się znacznie lepiej niż obuwie nowe, ale niedopasowane. Niewygodne buty wpłynęły na zaskakująco słabe wyniki największych mistrzów na niejednych zawodach międzynarodowych. Warto zastanowić się więc nad tym, czy wyciągnięcie lekcji z popełnianych przez nich błędów nie będzie najlepszą opcją.

Jakie buty do będą więc optymalne dla osób myślących o tym, jak przygotować się do biegu? Przyjmuje się, że dobrze sprawdza się przede wszystkim to obuwie, w którym pokonano już od stu do dwustu kilometrów. Takie buty są już przetestowane w każdych, również mniej oczywistych warunkach. Nie są jednak zużyte, a co za tym idzie – biega się w nich przyjemnie.

Co z posiłkiem przed zawodami?

Przygotowując się do zawodów biegowych, nie wolno zapominać o tym, jak bardzo mogą się one okazać wyczerpujące dla organizmu. Jeśli więc chce się dać z siebie wszystko, nie można pozwolić sobie na to, aby w pewnym momencie największą przeszkodą okazał się żołądek biegacza. O odżywianiu mówi się zwykle jako o kwestii indywidualnej. Nikt nie powinien więc namawiać osoby szykującej się do pierwszego startu do radykalnej zmiany nawyków żywieniowych. Co do zasady jednak sprawdzoną metodą przygotowania organizmu do czekającego go wysiłku jest ograniczanie posiłków mięsnych już na tydzień przed zawodami. Pochodzące z mięsa białko może obciążać układ pokarmowy, tuż przed zawodami warto więc bazować przede wszystkim na diecie węglowodanowej.

Dzień, w którym odbywają się zawody biegowe, ma szczególnie duże znaczenie. Eksperymentowanie z posiłkiem tuż przed startem jeszcze nikomu nie wyszło na dobre. Warto więc postawić na śniadanie zbliżone do tego, po które sięga się przed intensywnymi treningami. Może być to owsianka, kanapka posmarowana dżemem albo drożdżówka – coś kalorycznego, ale lekkiego. Warto też pamiętać o tym, że organizm musi przetrawić to, co właśnie otrzymał. Ostatni posiłek przed zawodami dobrze jest więc zjeść przynajmniej na dwie godziny przed planowanym startem.

A co z treningiem?

Czy przed zawodami należy zmienić plany treningowe? Wiele osób zbierających pierwsze doświadczenia startowe decyduje się na ten krok i przekonuje się, że okazał się on błędem. Znacznie lepszą opcją jest więc trzymanie się planu treningowego opracowanego wcześniej.