sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Instrukcja krok po kroku

W dobie dynamicznego rozwoju e-commerce, założenie sklepu internetowego może być pomysłem na dochodowy biznes lub rozszerzeniem sprzedaży towarów i usług. Przed założeniem sklepu internetowego, warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań oraz zaplanować działania krok po kroku.

Co sprzedawać?

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak założyć własny sklep internetowy, zadaj sobie pytanie: co chcesz sprzedawać? O ile sklep internetowy będzie rozszerzeniem prowadzonej sprzedaży stacjonarnej, pewnie jesteś już w posiadaniu towaru. Jednak jeśli zaczynasz dopiero budować swój biznes od podstaw, zastanów się, co chciałbyś zaproponować Twoim klientom. Do jakiej grupy klientów chcesz trafić? Pomysłów jest wiele, a inspiracji możesz poszukać w internecie lub wśród znajomych.

Własny towar czy dropshipping?

Posiadanie własnych, importowanych lub wytworzonych produktów umożliwi Ci sprzedaż hurtową i udzielanie stałym odbiorcom atrakcyjnych rabatów. Jednak wiąże się to jednocześnie z koniecznością posiadania magazynu, ponoszenia opłat z tytułu jego utrzymania, oraz zatrudnienia pracowników. Dropshipping wydaje się być opcją bardziej atrakcyjną, przynajmniej na start. Ten model logistyczny zakłada, że nie posiadasz produktów, które oferujesz, a zakupu u kontrahenta dokonujesz dopiero w momencie dokonania zamówienia przez Twojego klienta. Towar wysyłany jest z magazynu dostawcy do klienta. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku Twój kontrahent będzie Twoim konkurentem, a niewysoka marża prawdopodobnie nie pozwoli Ci realizować zamówień hurtowych, związanych z oczekiwaniami wysokiego rabatu.

Formalności prawno - księgowe

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z założeniem działalności gospodarczej i odprowadzeniem należnych składek i podatków. O ile samo założenie firmy nie stanowi obecnie problemu, to warto przedyskutować, a potem powierzyć pieczę nad podatkami księgowej. Konieczny będzie również zakup i rejestracja kasy fiskalnej.

Zakup domeny, nazwa strony i wybór oprogramowania

Podobnie jak sklep stacjonarny musi mieścić się w lokalu, tak sklep internetowy potrzebuje przestrzeni w internecie. Zainwestuj w zakup domeny, przestrzeni dla Twojego sklepu oraz wybierz odpowiednie oprogramowanie. Jeśli nie wiesz, jak założyć swój sklep internetowy i które oprogramowanie będzie odpowiadało Twoim potrzebom, rozważ skorzystanie z usług agencji e-commerce.

Regulamin, polityka prywatności, ochrona danych osobowych

Obsługa klientów sklepu internetowego wiąże się koniecznością respektowania praw konsumentów oraz ochroną danych osobowych. Niezbędne jest stworzenie regulaminu, określającego m.in. warunki reklamacji czy zwrotu towaru, ale również należy wdrożyć procedury mające na celu ochronę danych osobowych. O ile nie posiadasz na ten temat stosownej wiedzy, warto zasięgnąć porady specjalistów.

Dodawanie produktów do sklepu internetowego

Warto poświęcić czas na stworzenie atrakcyjnych, unikalnych opisów Twoich produktów. Opisz zalety każdego produktu, podaj propozycje jego użycia, zaproponuj produkt komplementarny. Podobne produkty pogrupuj w kategorie. W czasach rosnącej konkurencji w e-commerce, opisy produktów muszą być atrakcyjne zarówno dla Twoich klientów, jak i "wybrednych" wyszukiwarek, nielubiących kopiowania. Im bardziej atrakcyjne opisy znajdą się w Twoim sklepie internetowym, tym większa szansa, że wyszukiwarki "podsuną" go pod oczy potencjalnym nabywcom Twoich towarów.

Skoro wiesz już, co chcesz sprzedawać, trzeba również zaplanować sposób dostawy Twoich produktów. Możesz nawiązać współpracę z firmą kurierską bądź multibrokerem, posiadającym w swojej ofercie usługi kilku przewoźników. Warto również sprawdzić, czy możliwa jest integracja panelu do tworzenia dokumentów przewozowych z Twoim sklepem internetowym.

Reklama sklepu internetowego

Skoro już wiesz, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, skoro pierwsze kroki już za Tobą, czas na pochwalenie się nim Twoim przyszłym klientom. W praktyce oznacza to wielotorowe działania, dzięki którym twój sklep internetowy znajdzie się na wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Dzięki temu klienci będą częściej go znajdować, zatem prawdopodobieństwo złożenia zamówienia będzie duże. Zatem - powodzenia!